KISAH KEJAYAAN (APRIL – JUNE 2024) QUARTER 2
PUSAT SEBARAN MAKLUMAT NASIONAL
(NADI) TAMAN TENTERAM, SG PELEK, SEPANG
Maklumat Individu/ Organisasi
NAMA: MUHAMMAD AIDID ZIKRI BIN MUHAMMAD SAHRIDAM
UMUR: 12 TAHUN
EMAIL: TIADA
NO. TELEFON: 013-2509932
ALAMAT:NO. 10, JLN MURAI 23, TMN PANTAI SEPANG PUTRA,43950, SG PELEK
TAHUN MENJADI AHLI NADI: 1 JUN 2023
Latar belakang
Adik Aidid merupakan murid yang suka kepada cabaran & sangat meminati bidang ICT walaupun baru berusia 12 Tahun.
Sebelum penggunaan ICT/ penglibatan NADI
Adik Aidid sentiasa melibatkan diri dalam Kelas ICT anjuran NADI Taman Tenteram kerana beliau ingin menambah ilmu mengenai ICT & seronok menggunakan komputer.
Selepas penggunaan ICT/ penglibatan NADI
Dengan penglibatan beliau di dalam kelas ICT & E-pembelajaran di NADI Taman Tenteram, adik Aidid telah mengenali bahagian komputer, aplikasi komputer dan lain-lain. Beliau juga dapat meningkatkan kemahiran menaip di komputer dengan menggunakan aplikasi Microsoft Word dan juga mempelajari cara melukis di Microsoft Paint melalui kelas ICT yang NaDi anjurkan.
Apa yang dipelajari melalui NADI
– Pengenalan kepada asas komponen komputer
– Pengenalan Microsoft Word
– Kelas Asas Penggunaan Tetikus
– Kemahiran menaip surat kiriman rasmi di Microsoft Word
– Pengenalan kepada Microsoft Powerpoint
– Kemahiran untuk ‘Save’ & ‘View’ file yang telah disunting di Microsoft Word & Microsoft Power Point.
– Kelas Microsoft Paint
– Kemahiran membina jadual di Microsoft Word & Microsoft Power Point
– Kemahiran membuat kad ucapan (postermywall.com)
Bagaimana NADI membantu perkembangan perniagaan/ peningkatan tahap kemahiran ICT
– Pandangan pertama ibubapa terhadap NaDi ialah pusat untuk kanak-kanak bermain games. Setelah melihat pelajar belajar komputer dan Internet mereka mula bertanya “apa fungsi NADI”. Setelah mengetahui fungsi NaDi yang boleh belajar komputer dan Internet ibubapa mula berminat untuk menghantar anak mereka belajar komputer di NaDi.
– Selain dari itu, pembelajaran komputer di PEDi adalah satu keperluan seiring dengan perkembangan teknologi masa kini. Tambahan pula ia dapat membantu guru di peringkat sekolah dalam mata pelajaran Teknologi & Maklumat dengan adanya kemahiran asas komputer ini.